Mikor és hogyan váltsunk könyvelőt? A könyvelőváltás lépései 5 pontban
Mi a könyvelőváltás optimális időpontja?
Az ügyfél szempontjából a legszerencsésebb, ha decemberig megtörténik az új könyvelő kiválasztása!
A könyvelőváltás lépései röviden
Ha megszületett a döntés arról, hogy könyvelőt váltana cégével, akkor az alábbi lépések során kell végig mennie:
Ki kell választani az új könyvelőt
Hogy milyen szempontok szerint érdemes választani, arról korábbi cikkünkből tájékozódhat bővebben: https://jogszervizconsulting.hu/konyveles/miert-fontos-a-konyvelovalasztas/
Mindenképpen vizsgálni szükséges a kínált szolgáltatás megbízhatóságát és ár-érték arányát. A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben különösen igaz, hogy ami most olcsónak tűnik, az hosszútávon nagyon drágának bizonyulhat. A legolcsóbb könyvelő garantáltan nem fog minőségi szolgáltatást nyújtani. Hiszen egy számviteli-adózási szakember esetén fontos a naprakészség, amihez folyamatos továbbképzésre van szükség. A technikai háttér, az adatszolgáltatás megbízhatósága pedig még sosem volt ilyen fontos, mint az online számla világában. Ne feledjék a hibás teljesítéséhez többszázezres büntetési tételek kapcsolódnak!
Olyan megfizethető szakmai csapat, amely felelősséget vállal munkájáért, ebben a helyzetben kincset ér!
Fel kell bontani a régi szerződést
Remélhetőleg jelenlegi szolgáltatójával is kötött írásos szerződést, amelyet fel kell mondani a benne foglalt feltételeknek eleget téve (felmondási idő, utolsó számlák rendezése).
Ha netán nincs írásos szerződése, akkor bármikor fel tudja mondani a szolgáltatást, és ebben az esetben javasoljuk, hogy tegye is meg minél hamarabb, hiszen, ha nincs szerződés, akkor Önnek nincsenek kötelezettségei sem! (Nincsenek szabályok, nincs felelősségbiztosítás)
Szerződéskötés az új könyvelővel
A kiválasztott irodával át kell beszélni, hogy az együttműködés során ki, mit vár el a másiktól (jogok és kötelezettségek), amelyeket írásba kell foglalni. A szerződéskötés során tudjuk azt is elmagyarázni, hogy mik számunkra a fontos szempontok, mik az igényeink. Hiszen van amelyik vállalkozásnál gyakran kell nagyon gyorsan döntést hozni, igénylést beadni, így számukra az elérhetőség és a gyorsaság kulcskérdések. Míg mások egy-egy összetettebb ügylettel kapcsolatban szeretnének tanácsot kapni, és ehhez keresnek szakmailag kompetens szolgáltatót. Célszerű az igényeinknek megfelelően olyan könyvelőirodát választani, amelyik komplexen tud foglalkozni cégünkkel, és nem csak könyvel, de a bérszámfejtést is elvégzi és az adózási kérdésekkel is fordulhatunk hozzá.
Az új könyvelő meghatalmazása
Ahhoz, hogy szabályosan tudja ellátni a vállalt feladatokat, a könyvelőnket meg kell bíznunk az adóhatóság előtti ügyekben (eEGYKE meghatalmazás), és létre kell hoznunk egy ügykezelői hozzáférést számára a cégkapunkhoz. (Ez szükséges a beszámoló benyújtásához.) Természetesen a jó könyvelő ezekben is segítségünkre van.
Élvezni az egyszerű könyvelőváltási folyamat megvalósulását
Szerencsés esetben a régi könyvelőnkkel megmarad a jó viszony, hiszen lehet például olyan is, hogy a könyvelőváltás az ő nyugdíjba vonulása miatt szükséges.
De ha azért váltunk, mert nem vagyunk elégedettek, akkor is érdemes megtartani a normális üzleti kapcsolatot, és békésen elválni egymástól.
Ezzel sokat segíthetünk a könyvelőváltás folyamatán is, hiszen, ha megmarad a kommunikáció, akkor megbízásunk alapján az új könyvelő le tudja menedzselni a teljes átadás-átvételi folyamatot.
Ma már ritkán van szükség a papír alapú dokumentumok átadására, az állományokat pedig közvetlenül tudja könyvelőnk bekérni a régi szolgáltatótól. Így nincs szükség arra, hogy folyton a régi könyvelőhöz futkosson, egy-egy újabb adag bizonylatért, dokumentumért.
Természetesen a szerződés lezárásaként a felmondási idő leteltét követően a régi könyvelőtől át kell venni a nála lévő dokumentumokat. Ezeket átadás-átvételi jegyzőkönyv felvételével kell tőle elhozni, és ha lezárt komplex év, akkor többnyire mehet is az irattárba.
Irodánk a szükséges bérszámfejtési és a könyvelési dokumentumok listájának az átadásával is segíti az ügyfeleket, amennyiben maguk szeretnék az átadás-átvétel teljes folyamatát lebonyolítani.
Kellemes pihenést kívánunk!
Jogszerviz Kft
2023.11.15-i állapot szerint
További érdekes cikkeink várnak!
1083 Bókay János u. 44-46. 8.emelet
E-mail: ertekesites@jogszerviz.hu
Tel: +36204338280
Web: https://jogszervizconsulting.hu/
Amennyiben a kedvenc foteljában ülve szívesen olvasna további hasznos írásokat, cikkeinket itt éri el: https://jogszervizconsulting.hu/aktualitasok/