Online számlázás, digitalizáció, gyorsan változó szabályozási környezet – az Ön könyvelője vajon képben van?
Közeledve az év végéhez sok cég életében aktuálissá válik a könyvelőváltás témaköre. A 2020-as és 2021-es években különösen nagy átrendeződésre számítunk a könyvelői piacon, hiszen átfogó, komoly változások történtek.
Jelen cikkünkben összefoglaljuk a legkiemelkedőbb változásokat és azokat a szempontokat, amelyeket mindenképpen figyelembe kell vennie, ha azt mérlegeli, hogy jó helyen van-e a könyvelése, bérszámfejtése.
2020 nagy változása, a kibővített adatszolgáltatási rendszer
2020-ban az adótörvények nem változtak igazán jelentős mértékben, de természetesen sok kisebb korrekció történt, illetve újabb pontosítások lépnek hatályba 2021. januárjától is.
Ugyanakkor meghatározó változás az adózók életében a járványügyi helyzet kellős közepén bevezetett kibővített adatszolgáltatási rendszer.
2020. júliusától a belföldi adózók közötti ügyletekről, 2021. januárjától minden kibocsátott számláról kötelező a teljeskörű adatszolgáltatás. Szeptember végével az ehhez kapcsolódó adóhivatali moratórium is véget ért, ami mind a vállalkozástól, mind a megbízott könyvelőtől nagy odafigyelést, pontosságot vár el. Egy-egy mulasztás vagy hiba többszázezer forintos bírságot jelenthet.
A NAV-val való kétoldalú kommunikáció még nem zökkenőmentes, azonban máris tovább bővül ez a kötelezettség, ami a nem kellőképpen felkészült adózóknak komoly problémákat fog okozni.
Ezért az informatikai rendszerek, a könyvelőprogramok folyamatos fejlesztése, és finomhangolása most kulcskérdés!
Júliustól változtak a társadalombiztosítási szabályok is, egy teljesen új törvény váltotta fel a korábbit. Sok lényeges változást hozott az új jogszabály, amely az adónem átnevezésén túl, egy lényegesen érzékenyebb területet is komolyan érint: a részmunkaidős foglalkoztatási viszonyokat.
Azt látni kell, hogy mind az online számla adatszolgáltatás bővítési lépcsői, mind a részmunkaidős jogviszonyokhoz kapcsolódó minimális járulékfizetési kötelezettség, és a KATA adózásban januártól bevezetendő bővebb körű 40%-os különadó ugyan azt a célt szolgálják: nevezetesen a gazdaság további fehérítését, az adóelkerülési lehetőségek (kiskapuk) csökkentését és a valós verseny javítását.
Ezek a változások azonban elképesztően sok anyagi és adminisztrációs plusz terhet jelentenek, különösen a jelenlegi – a COVID vírus miatti – nagyon nehéz gazdasági helyzetben. Ebben a gyorsan változó környezetben alapvető érdeke a vállalkozásoknak, hogy stabil, megbízható partnerre találjanak a könyvelőjükben.
A könyvelőirodák, könyvelési szolgáltatók piacán is többféle folyamat figyelhető meg a jelenlegi helyzetre reagálva: vannak, akik inkább felszámolják, vagy korlátozzák a tevékenységüket, mert a felgyorsuló digitalizációval nem tudják tartani a lépést.
Vannak, akik létszámot bővítenek, hogy a plusz adminisztrációt asszisztensi csapattal támogatva tudják teljesíteni.
A korszerű irodák a környezethez rugalmasan alkalmazkodva folyamatosan végzik el a digitalizációs lépéseket, és korszerűsítik a rendszereiket és a folyamataikat. Ez a fajta automatizálása a megnövekedett adminisztrációnak elengedhetetlen feltétele annak, hogy a könyvelők és bérszámfejtők a munkájuk lényegi elemeire koncentrálhassanak, és meg tudják adni az ügyfeleknek azt a támogatást, amire szükségük van a gyorsan változó világban.
Mire kell feltétlenül odafigyelni? Mik lehetnek a figyelmeztető jelek?
Kezdjünk el aggódni, ha a könyvelőnk
- nem képes az adatainkat elektronikusan fogadni
- nem tud segíteni az online számlázás kérdéseiben
- nem tudja automatikusan beemelni a könyvelésbe a számlázó programok kínálta adatokat
- nem tud a banki rendszerből adatokat fogadni
- nem tud a banki rendszerbe utalási csomagokat átadni a könyvelésből
- nem megoldott a bérszámfejtés és a könyvelés összekapcsolása
- egy vírushelyzet esetén a munkahelymegőrzési, vagy munkahelyteremtési támogatások kapcsán nem tud tájékoztatást adni a feltételekről, nem nyújt segítséget, vagy ad tanácsot
- ha nincs szerződése (és adatkezelési szabályzata, továbbá pénzmosás elleni eljárása)
- nem rendelkezik szakmai felelősségbiztosítással
- az ügyvezető cégkapus hozzáférését használja
- rendszeresen késik vagy nem ad információt a fizetendő adókról
- adóhatóság előtti eljárás esetén nem képviseli az ügyfelét
- fogalma sincs, hogy milyen jelentős adóváltozások történtek
+1. nem elérhető, nem megoldott a helyettesítése váratlan helyzetekben
Ha a fentiek közül akár 1-2 pont is aggasztó a vállalkozása esetén, most váltson!
Ahhoz, hogy a januártól tovább szigorodó szabályoknak is megfeleljen, az őszi szezonban kell az új könyvelőirodát kiválasztani, és leszerződni!
Ehhez érdemes több szolgáltató ajánlatát is bekérni, és az ajánlatok minősége, tartalma alapján mérlegelni. A korszerű rendszerek és a jól képzett könyvelők, bérszámfejtők nélkül nem lehet megbízható hátteret kiépíteni, ezért soha ne az ár legyen a döntési szempont. A fenti lista segíthet Önnek a kiválasztásban, hiszen ne feledje a végső felelősség mindig az öné! A reális áron nyújtott pontos, minőségi munka pedig hosszú távon mindig sokkal kifizetődőbb!
KÉRJE IRODÁNK AJÁNLATÁT!
Könyvelés – bérszámfejtés – adózás a D.A.S. csoporttól…
….mert jogában áll az adózásban is a biztonság!
….mert jogában áll jó könyvelőt választani!
….mert jogában áll a pénzügyekben is a megbízható támogatás!