A NAV MINDENT LÁT???
Idén jelentős változások lépnek életbe a számlák online adatszolgáltatási kötelezettségében. Jelen cikkünkben az ezekhez kapcsolódó legfontosabb kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük össze.
Igaz, hogy 2020. 07.01-től minden, belföldi adóalanyok között megvalósuló ügyletről online módon adatot kell szolgáltatni, függetlenül attól, hogy tartalmaz-e áfát a számla? Mit jelent ez a kötelezettség pontosan?
Azt, hogy gyakorlatilag teljes körűvé válik vállalkozói körben az adatszolgáltatás a NAV felé. Függetlenül a vállalkozási és az adózási formától minden gazdálkodó szervezet teljes adatszolgáltatásra lesz kötelezett a kibocsátott számláiról!
Az egyéni vállalkozók is érintettek lesznek?
Igen, minden vállalkozás, függetlenül attól, hogy társasági adó alanyok-e, vagy éppen KATÁ-zók, KIVÁ-zók, az összes más vállalkozó felé kibocsátott számlájáról köteles lesz online módon adatot szolgáltatni.
Milyen ÁFA értékhatárhoz köthető az adatszolgáltatás?
A korábbi 100.000 Ft-os áfa értékhatár megszűnik, nem csak az összes áfás, de az áfa mentes értékesítések, szolgáltatások bizonylatait is rögzíteni kell a rendszerben.
Hogyan történik az adatszolgáltatás?
Függetlenül a számlázás formájától (kézi vagy online számlázás) regisztrálni kell a vállalkozást a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon. Az online számlázóprogramok teljes körű regisztrációt és beállítást követően felhasználói beavatkozás nélkül, automatikusan töltik fel a számlák adatait a rendszerbe. A kézi számlákról a regisztrációt követően a felhasználónak kell az adatokat rögzítenie ugyanezen az oldalon belépve.
Kézi számlázás esetén meddig kell az adatszolgáltatást elvégezni?
Amennyiben a nyomdai úton előállított nyomtatvány használatával kibocsátott számlában vagy számlával egy tekintet alá eső okiratban az áthárított adó összege az 500 000 forintot eléri vagy meghaladja, az adóalany a számla kibocsátását követő naptári napon belül, egyéb esetben a kibocsátást követő négy naptári napon belül köteles adatot szolgáltatni.
Milyen intézkedés szükséges még az adatszolgáltatáshoz?
Számla kibocsátásakor minden adóalany vásárlótól be kell kérni az adószámát, a neve és címe mellé, hiszen a számlán kötelező feltüntetni azt, és az adatszolgáltatás során rögzíteni kell a rendszerben.
Mi a helyzet a költségszámlákkal?
Bejövő (szállítói) számláknál azokról a bizonylatokról kell 2020.07.01-től adatot szolgáltatni az áfa bevallás részeként, amelyek alapján áfát vonunk le – már 1 Ft levonás esetén is, a jelenlegi 100.000 Ft áfa tartalommal szemben. Tehát itt is jelentős adminisztrációs teher növekedés lesz.
Hogyan készüljek fel ezekre a változásokra?
Három pontba lehet röviden összefoglalni, hogy mire érdemes figyelni a jövőben:
- Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek eddig kézi számlát állítottak ki, és ezeknek száma meghaladja a havi 2-3 darabot, érdemes lesz áttérniük valamelyik elterjedt számlázó program használatára. Ezek minden bizonnyal teljesen felkészültek lesznek a bővebb adatterjedelmű adatszolgáltatásra is.
- Mindenképpen át kell gondolniuk a vállalkozásoknak, hogy a jelenlegi szervezetük, könyvelőjük, a szoftvereik képesek lesznek-e a megnövekedő adminisztráció pontos és határidőben történő teljesítésére. Olyan könyvelőirodát kell, hogy válasszanak, amelyik megfelelő könyvelő program segítségével képes az adatok automatikus átemelésére a számlázó programokból, illetve az adatok átadására a bevallásokba.
A törvénymódosítás egyértelmű célja a gazdaság további „fehérítése”, ami a legálisan működő vállalkozásokat hozhatja versenyhelyzetbe a „szürke” vagy „fekete” gazdaságban működőkkel szemben. A teljeskörű adatszolgáltatás eredményeként jelentősen csökkenhet az adóelkerülés, és a visszaélések száma. Ezt kívánják kikényszeríteni a számlázásra nyitva álló határidőnek a jelenlegi 15 napról 8 napra való csökkentésével is. A gazdaság szereplőinek erre a változásra kell stratégiailag is felkészülniük.
FIGYELEM!
Az itt szerepelő cikkek tartalma a megjelenéskor érvényes szabályok alapján íródott, sajnos a jogszabályok gyakori változása miatt ezek akár rövid időn belül érvényüket veszíthetik.
Cikkeink célja a figyelemfelhívás, konkrét számviteli, adózási kérdésével forduljon szakemberhez, aki az eset összes körülményének figyelembevételével tud állást foglalni, javaslatot tenni.
Kérdés esetén vegye fel kollégáinkkal a kapcsolatot.
[su_button url=”/ajanlatkeres/” style=”flat” background=”#EC9A29″ size=”5″ radius=”0″]AJÁNLATKÉRÉS[/su_button]
[divider height=20]
Jogi kérdésekről anyacégünk oldalán: www.das.hu olvashat bővebben.